fredag 20 maj 2011

läskigt gott!

I förra årets Lantliv Sommarmat fanns ett recept på rabarbersaft med vanilj som är himelskt gott!

Ni måste prova om ni inte redan gjort det...

Håller några dagar i kylen och god iskall med mycket is.

~

2 liter skuren rabarber

1 vaniljstång

1 1/2 dl socker

(ev. ngn mer frukt som nektariner eller persikor är gott om man vill få mer sötma på saften. Jag ahr provat lite av varje och alla varianter har varit lyckade!)


1. Koka rabarbern med 1,7 liter vatten tillsammans med innanmätet från vaniljstången. Detta i 15 min under lock.

2. Häll sedan drycken genom en silduk och rör i sockret medan det är varmt. Häll upp i flaska/flaskor.

Kyl väl innan servering.

(Recept; Liselott Forslin, Lantliv Sommarmat samt Lantliv nr 4 2001)


MUMMA!


Som för många andra med blogspot så försvann en massa kommentarer i det förra inlägget i ngt haveri.

Så tråkigt!

~

KRAM


6 kommentarer:

Liza sa...

Åh det där lät helt underbart gott!
Måste provas!

Ha en fin fredag!

Kram Liza

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Rabarber och vanilj är jättegott ihop, och vilken vacker färg det blir på saften. Tyckte att min lilla vita oxalis såg lite tilltufsad ut, det är nog katten som smaskade på den när han inte fick kattmat!
Hoppas du får en solig fin helg
varm kram
AnnaMaria

Min dröm om lantstil sa...

Åå jag som precis ska göra rabarbersaft imorgon. Måste man ha i vaniljen till detta recept?
Kram

dagdrömmar i vitt sa...

Det ser ju så fantastiskt gott ut. Och jag har inga rabarber i trädgården. Hur kan man inte ha det?? :)
Tänkt så måna gånger plantera men kommer aldrig dit.
Men nu måste det bli andra bullar, med så god saft ;)
Kramkram / nettan

AC sa...

Jag ska absolut prova! Mumma! Puss...

Therese sa...

Är det tänkt att man ska späda saften efteråt, som ett koncentrat, eller är den drickfärdig direkt?