tisdag 7 december 2010

i nyans av rött

Det är mycket hyacinter nu... Men det är de som krävs för att jag ska känna julstämning.
Det behövs eg. inte så mycket...
hyacintlökar och två Ikeaglas ;)
Köpte faktiskt två jättefina julröda julstjärnor igår, till köket. Var så trött på de vita cyklamen som stått där för länge.
Många tycker att julstjärnorna är trista "tantblommor", men jag tycker nog att de är riktigt fina såhär när julen snart står bakom knuten.

Ni vet väl säkert redan att själva blomman på julstjärnan är ju egentligen de där små i mitten... De röda bladen (högblad) bildas bara för att locka till sig polinerare.
Så själva blomman har inga kronblad.
Ofta polineras röda blommor av fåglar, för de ser rött väldigt bra. Dessutom brukar inte fågelpolinerande blommor ha doft eller smak, vilka är sinnen som är sämre hos fåglar. De är helt enkelt inte nödvändiga...
Syn och hörsel är viktigast.
Lite kuriosa..


Idag har vi fikat hos mina nära väninna och hennes dotter.
Så mysigt när de är i Kd, eftersom de annars bor i storstan; Stockholm.
Sen ska vi tllbringa eftermiddagen hos Loves mormor och morfar

KRAM




9 kommentarer:

Fröken Grön sa...

Åh, så fint med hyacinter! Önskar att jag också kunde ha det, men min sambo är tyvärr allergiker. Jag får njuta av dina på bild istället.
Må så gott!
/Anna-Karin

AC sa...

Så fint så!! P&K

Barn & Inredning sa...

Härligt med liten skvätt av rött.

(Filen kommer från Skånemejeri & är super god :))

Så mysigt med goda vänner på besök....älskar när man bara sitter och pratar gammalt & nytt...planerar & snackar lite skit ;)

Ha en forts fin kväll
Kram Malin

Lizas Lantliv sa...

Så fint med hyacinter i glas!
Har oxå julstjärnor i köket!

Ha det bra!

Mvh Liza

Min dröm om lantstil sa...

Jag gillar julstjärnor och förhöjer ju att det blommar så här års.
Snyggt med hyacinten i glasen.
Kram

Vit som snö sa...

Trevligt med lite kuriosa:)
Nej jag tycker inte alls att dom är tantiga men däremot passar dom inte mej, dom tappar alltid bladen direkt:( Så amaryllis o hyacinter får det oftast bli.
Fint att sätta dom i vinglas.
Ha det gott!
Kram Cilla

Allis sa...

Så fint med hyacinterna i vinglasen - det vackra bor oftast i det enkla ;))
Och visst är julstjärnan en trevlig blomma att lysa upp fönstren med, oavsett kronblad eller inte. Själv har jag mjustartat lite med cremevita här hemma.
Lite annorlunda känsla fick jag när vi var på den blommande ön, Madeira, ett år före jul och dessa raringar var stora, blommande buskar på ett par meter i omkrets och höjd... inte det minsta tantiga kan jag lova ;))
Ha det gott!
Kram Allis

Louise sa...

Åh vad härligt! kanske skulle ta mig oväg och köpa jag med;))Puss

floosan sa...

Många som smiter från kd till stor stan bu tycker jag men mysig när de kommer hem på besök =)