torsdag 16 december 2010

Helt sjukt..

Man ska vara varm om fötterna när man är sjuk..
Fina tofflor jag fick av kär vän i födelsedagspressy
~
Jädra förkylningar! Jag blir inte av med ett mycket ihärdigt virus!
Love fick följa med F till jobbet idag, så jag får vila...
Det är ju inte så lätt att göra det med en ett-åring hemma.
Det värsta är att jag har ju så mycket att plugga...
Men jag satsar på att vara kry till helgen och lägga i den högsta växeln då!
~
Jag står inför svåra beslut vad det gäller min framtid...
Vad vill jag göra?
Jag har en magisterexamen i biologi, men det finns inte så mycket jobb för biologer och jag vet inte riktigt vad jag vill inom detta...
Jag har länge känt att lärare skulle passa mig och min plan har nu länge varit att läsa till gymnasielärare. Mitt biämne i min examen är miljövetenskap och GIS (geografiskt informationssystem) så ger mig alternativen att välja miljövetenskap eller geografi som andra ämne inför en lärarexamen...
...och jag valde nu miljövetenskap.
Därför har jag nu under hösten studerat heltid på distans, miljövetenskap B, samtidigt som jag varit mammaledig. Det har bitvis varit tungt, speciellt nu i slutet när Love inte sover lika mkt på dagarna, men jag tänker att det är värt det. Till våren har jag planerat att läsa en C-kurs och skriva min C-uppsats. Efter många turer med inställda kursen på Karlstads universitet, KAU, och behörighetskrångel är jag nu antagen till en C-kurs i Östersund, på distans och examensarbetet med dispans att jag skrivit en D-uppsats i biologi.
MEN....
för att få lärarbehörighet behöver man då läsa pedagogik...
en kompleterande utbildning som kallas KUBEN.
Nu förstår ni mina kära...
att denna utbildning som alltid funnits på KAU, kanske inte kommer att finnas där längre...
Alla högskolor och univeristet skall prövas ämnesvis om de får examinera lärare eller inte sitt ämne. Svaret kommer inte för än 18 januari. Vilket betyder att om jag ska kunna läsa upp till lärare måste det finnas en möjlghet att läsa detta på distans på ett annat universitet om inte KAU får behörighet att examinera i just mina ämnen.
.....och vad händer om de kan examinera i ett ämne men inte i det andra...
Varför ska det krångla så?
Har jag gjort den här slithösten helt i onödan alltså?
Som reservplan sökte jag in till sjuksköterska, för det har jag också alltid velat jobba med.
Kom in på det programmet för ngr år sedan men tackade nej.
Sedan dess har en bit av mig alltid ångrat detta beslut...
Nu är jag iaf 10:de reserv och chansen är ganska så stor att jag kommer in...
VAD GÖR JAG?
Min fina gran som min farmor gjort...
Den ger så mycket julkänsla!
oj, det blev ett långt inlägg... föstår om ni inte ens orkar läsa...
Men ni förstår nog att jag ligger och grubblar på nätterna...
KRAM

8 kommentarer:

Hannis sa...

Ojoj, inga lätta beslut att fatta!
Om man investerar tid och pengar i studier så vill man ju att det ska leda till något så klart.
Hoppas att det löser sig på det sätt som du verkligen vill!

Vila nu!Så du får bli frisk=))

Kram Hannis

AC sa...

Ja huga. Stora beslut är alltid svåra. Gör man rätt? Eller går det åt skogen?
Jag tror att det kommer bli hur bra som helst. Det är jobbigast nu, innan man fattat beslutet.
Fokus på att bli frisk nu, så vet du snart hur du ska göra!

Puss!

Allis sa...

Förstår att du har fått en hel del att tänka på... och är det inte typiskt att det ska krångla också när man väl gjort ett val. Kurera dig och låt det vila lite så ska du se att du kommer på vad som är rätt - och du, har själv valt om inrikting i yrkeslivet ett par gånger och förutom att det är fantastiskt att man kan göra så idag så brukar det även dyka upp tillfälligheter på vägen som man inte räknat med från början och så kan det bli fantastiskt bra i slutändan ;))
En stor och varm kryapådigkram från Allis i blötsnöstormen!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Förstår att du funderar fram och tillbaka, det här var inte lätt och veta vad som är rätt. Du får gå på magkänsla. Krya på dig och kram
AnnaMaria

Elsa och Helena sa...

Svåra beslut att fatta...men försök att inte fundera så mycket just nu...allting blir mycket jobbigare när man är sjuk!

Fösta gången jag är in på din fina blogg....tofflorna är nog de sötaste jag sett:)

KRAM Helena

brittabloggar sa...

Oj jag förstår att du funderar som sjutton! Jag har en magisterexamen i biomedicin och doktorerar nu, men det är verkligen inte lätt att veta vad man ska göra... Och knäppt att svaret kommer så sent, då kan man ju inte planera.... Lycka tilL!

Fröken M sa...

Följ hjärtat när du tar besluten så brukar det bli rätt :)
Jaha, så du känner C, skoj ! Jag ska absolut hälsa honom från dig !
Hihi... med den bilden tog jag nog död på alla kommentarer om att Viggo skulle vara lik mig ;)
Kram

Minna sa...

Hej tjejen! Bläddrar på din blogg och fastnade på KUB-utbildning! När? Ska du gå den, det ska jag efter D-kursen. Har precis börjat på C-kursen. Kommer läsa den "nya" kuben. Hur blir de för dig maila mig på FB, kul att höra! Kram

/Minna