måndag 1 november 2010

Hållbar konsumtion

Soppor är gott och kan med eftertänksamhet vara en miljövänlig rätt.
Börjar med att tacka för peppande kommentarer. Det värmer verkligen!
~
Love är bättre och jag känner mig nöjd med helgens plugg. Nu kan jag koncentrera mig på endast en kursuppgift resten av den här veckan. Det är jobbigt när kurserna löper samtidigt och inlämningarna är samma dagar...
Den ena kursen som jag läser är verkligen så nyttig!
Miljö & utveckling...
Jag har lärt mig så mycket samhällsnyttigt; globaliseringens effekter, miljöpolitik och miljöekonomi, fattigdom och utveckling i Sydafrika, Baltikum och snart ska vi läsa om glesbygd och de problem som rör den med nordvärmland som exempel.
~
Så nu har jag bestämt mig att om jag ska ha ett nyårslöfte det här året så skall ledordet vara hållbar konsumtion.
Bra för både den privata ekonomin och miljön!
Jag ska verkligen försöka att inte impulshandla onödiga prylar bara för att mätta någon sorts tristess. Klart att man någon gång får unna sig... men inte i den skala jag gjort tidigare.
~
Jag ska också försöka tillämpa det i mina matvanor... Handla säsongsbundet, skriva mer listor och inte handla för mycket mat som sedan bara slängs, äta mindre kött och spara matrester och återanvända det i nästa måltid.
Nu hoppas vi på en supervecka med massa mys!
KRAM

2 kommentarer:

Hanna sa...

Vad bra och inspirerande. Hoppas du bloggar mer om det allt eftersom.

Kram

Fröken M sa...

Tusen tack för goda råd ! Jag ska gå och köpa blåbärspuré i hopp om att det kan stoppa upp lite i hans mage som minst sagt verkar vara i uppror !
Alvedon har vi bara köpt i form av suppar, men en flaska flytande ska oxå inhandlas så vi kan stryka i munnen.
Ingenn blir glad av sömnbrist så alla knep och råd välkomnas varmt !
Ha en toppen dag !