fredag 12 november 2010

det bästa...

Högt upp på vår priolista när vi letade hus var att det skulle finnas någon typ av eldstad.
Vi fick två; en braskamin och en vedspis.
Helt ljuvligt och det klart bästa med hela huset vintertid.
Vilken otrolig mysfaktor, vilken värme och vi kan dessutom värma upp vattnet (hushållsvatten och vattnet till radiatorerna) med vedspisen. Super om det blir ett längre elavbrott!
~
Idag töar det... så trist! Jag som gillar kylan så här års.
Såg de första rådjuren för vintern här i trädgården i morse; en get och ett kid. Fast spåren i snön avslöjar att fler varit här. De äter lite snacks under fåglarnas frömatare varje år.
Skulle aldrig få för mig att sprida ut blodmjöl etc för att jag bort dem. Har faktiskt inte lidit alls av att de ätit upp blommor under våren och sommaren. Några penséer kanske... med vad gör det!
Här kommer lite mer cyklamentips....
Dessa vackra fungerar alldels utmärkt som snittblomma och håller länge i vasen.
Om man som med andra snittisar byter vatten och snittar om dem då och då...
Dessa var slokande i krukan för två veckor sedan, antagligen utkonkurrerade av de nya frächa blommorna, men står fortfarande fina i vasen nu!

Fredag och sambon ska på AW. Det blir nog mys för mig och Love hos mormor och morfar tror jag. Men först en lång dag... den blir ju extra lång när "någon" bestämmer sig för att det är morgon redan kl. 05.00 ;D
KRAM

6 kommentarer:

Min dröm om lantstil sa...

Ååå braskamin är ett måste för oss med när vi börjar leta hus.
Tack för tipsen om cyklamen.
Ha nu en härlig fredag, kanske fram för en brasa? :)
Kram

Allis sa...

Ja du, det gäller att gilla att gå upp tidigt när man har små morgonpigga sötnosar hemma ;))
Så skönt att vara garderad inför vintern med eldstäder - braskamin har jag men vedspisen är på listan för köksrenoveringen...
Vilket bra tips med cyklamen - ska prova direkt ;))
Ha en fin fredag!
Kram Allis

Min dröm om lantstil sa...

Åå ska du hänga upp stjärnor och ställa fram ljusstakar? Jisses vill med nu, hm kan jag hålla mig 1 vecka till hihi.
Kram

Lizas Lantliv sa...

En brasa är såå mysigt så här års!
Vi har en öppen spis i vardagsrummet att elda i..

Mvh Liza

Betty sa...

Här har det regnat nästan hela dagen så nu är all snö som kom borta , tråkigt.
Javisst är det härligt med eldar sitter precis o myser vid vår nu.

Trevlig helg ! Kram Betty

Drömblomma sa...

Hej! Tittar in här för första gången tack vare att du lämnat en gullig kommentar på min blogg. Vilken mysig blogg du har själv. Här kommer jag att kika in fler gånger. Ha det gott!/Lena