söndag 11 april 2010

Trädgårdsplanering

Röd ros från mina föräldrars trädgård... minns tyvärr inte vilken sort...
Uppe i ottan med kotten idag...
Har sovit hos mina föräldrar och det är ju så roligt här. Därför tyckte lillen att det var lämpligt att slå upp de blå vid 06.00 och inte somna om direkt efter morgonmålet. Han har dock knoppat in nu för en liten stunds vila.
~
Jag passar därför på att planera trädgårdsrenoveringen lite. Har skisserna hemma, men botaniserar så länge i Allt om Trädgård, Plantagens vårkatalog och trevliga trädgårdsbloggar.
Köpte en bukett med linblommor på förra årets marknad på Alsters Herrgård
Vi ska möblera om i varenda rabatt så fort det är lämpligt att sätta spaden i jorden.
Så i min skiss ingår alltså vilka plantor som ska få stå kvar, byta plats, delas från ursprunglig planta och planteras om i ev ny rabatt, inköpas eller rent av slängas. Antecknar även lutning, väderstreck, (antalet soltimmar) och jordmån.
Nu ska det bli ordning på torpet!
Vårt hus är falurött med vita knutar så färgskalan får gå i blått mot violett, vitt mot grönt och faktiskt rosa. som den röda Rudbeckian, (här ovan från mina föräldrars trädgård).
Eftersom vi bor lantligt blir det såklart ett romantiskt torptema i växtvalet.
~
Ser ut att bli en härlig dag! Klarblå himmel!
Kram

8 kommentarer:

Annika sa...

Fick lite egentid nu på morronen opassar på att blogga runt lite...:) nu har man ju inte så mycket tid om dagarna.... våren är ju här.... vad kul att planera o sen få göra om lite i rabatterna.... här har intresset kommit i sakta mak o i fjol o nu känner jag att det ska fixas lite här med... gillade bilden där medden fina Rudbeckian.... har en gul variant jag..... ha det nu så skönt i solen idag.. verkar bli en kanondag i da mä..:) Kram Annika

Anna's blogg sa...

Låter som en jättefin idé. Ni kommer få så fint! Såg att du var hemma igår, jag var också hos mor och far:) Puss

Vita rosor och förgätmigej sa...

Vad härligt det låter! Man blir så sugen att knata ut i trädgården med en kopp kaffe och sätta igång när man läser om dina planer. Här ska anläggas en varmbänk!
Kram/ Anna

LOTTAS HOME sa...

Hej vännen!
Kul att du tittat in hos mig, blir så glad för dina kommentarer. Det är en fördel med morgonpigga barn har jag kommit på. Man får en lång dag och hinner få mycket gjort.
Kul att planera rabatter och ännu roligare att sätta spaden i jorden och sätta igång. Ha en underbar dag!
Kram Lotta

Allis sa...

Vad roligt att läsa om din planering av trädgården och jag måste säga att jag avundas din ambition. Här blir det lite mera "som det blir" inte alltid så genomtänkt... ;))
Ha en riktigt härlig söndag!
Kram Allis

Huset vid ån sa...

Åh, Vad mysigt det låter med din planering av trädgården. Underbara bilder! Visst kan du komma till mig o fika på verandan du är såå välkommen! Ha en bra dag! Kramis Therese

Julie Pishny sa...

Beautiful.beautiful.beautiful flowers.....Hugs - Julie

Inspiration i vitt sa...

jag är säker på att dina rabatter kommer att bli ljuvliga. Du verkar veta vad du vill och hur du vill ha det.
Vill väldigt gärna se hur allt blir sen om du vill visa, jag är ganska dålig på växter, har mest krukor för att det är enklast.
Kram på dig/Ingela.