fredag 5 mars 2010

Goder morgon, dax att vakna!

Rosenpelargon "Garnet Rosebud"
Äntligen, fick jag tid för att ta fram pelargonerna ur förrådet. Prinsen sov och då passade jag på minsann. Som att han visste att jag hade viktiga saker för mig, tog han en sovstund på 2 timmar. Vissa hade redan fått nya skott, elongerade sådanna för att nå det lilla ljuset som kommer in i fönstret...
Men den röda rosenpelargonen hade väldigt fina skott.
Har endast plockat bort allt visset och kommer efter några veckor plantera om och klippa de som jag vill få lite fyllig form på. Vissa är ju finast lite rangliga och höga, men det är ju smaksak såklart. De skott som bildats får fotosyntetisera för plantan nu innan de ansas. Det kan ju ta mycket längre tid om man klipper dem direkt och skott som plantan lagt energi på försvinner. Då får de ju börja om från början...

Zonalpelargon "Wilhelm Langhut"
Uterummet är en bra plats för pelargonerna nu. Solen ligger på och blir varm lagomt länge, de får ju inte brännas.
~
Har gått och blivit förkyld också... Så vi missade både fika igår och fika idag med vänner. Men det blir förhoppningsvis inte långvarigt!
Nu ska jag ta en kopp kaffe till och kika runt på alla era fina bloggar vad ni pysslat med den här veckan! :) I uterummet såklart, solen värmer helt underbart där ute och igår fick vi besök av en älgko som gick förbi i björkdungen :)
Härlig fredag!
Kram

6 kommentarer:

Jenny sa...

Nu påminde du mig om något! Mina står nere i källaren. De måste upp i helgen. Bums :) Tack! Och trevlig helg förstås! Kram

vita drömmar och svarta tassar sa...

Åh! sicken trevlig blogg du har=)
Jag började lite lugnt med två pelagoner dom ser inte roliga ut just nu....
Ha en bra helg
Kram wivi

Karin Lindström sa...

Hej!

Usch när jag ser dina pelargoner får jag så dåligt samvete över mina. De står i vår lillstuga och där är det helt fullt med snö så jag tar mig inte in! Nu brukar de ju vara ena tåliga rackare så jag hoppas på det i år också! Fina bilder!

Ha en jätteskön helg och krya på er!

Kramar Karin

irene sa...

Så roligt med Pelargonier! Är sååå dårlig på att ta vara på de från år till år!
Men du är duktig ser jag! LYcka till, ser fram emot å se de stora....
Ha en fin helg!
Kram Irene

Country Antiques sa...

Alla små vårtecken uppskattas just nu och jag måste säga att dina bilder i det här inlägget gav riktigt mycket av den varan.=)

Pelargoner, ett stort fönster som vetter ut mot en björkdunge där man nästan kan ana, om än med lite fantasi, några vitsippor titta fram.

Super fint!

Kramar♥

Matilda

Skogsfrun... sa...

jenny: ja det får du göra, så de hinner bli stora o fina till sommaren ;) kram

vita drömmar och svarta tassar: Tack! :) De kommer nog ska du se;)
Kram

Karin: ja, vädret kan man inte ro över. Hoppas du kan få tag på dem innan sommaren kommit ;)
Kram


irene: längtar verkligen tills de blivit stora och blommar för fullt!

country antiques: Ja, vitsippor ja... det är inte så långt bort trots allt!
Kram