måndag 22 februari 2010

vita lökar

I denna söta keramikvitlök förvarar jag vitlöken... eg. är det en form för att rosta vitlök i ugnen, vilket är ljuvligt gott. Men den är så fin att den får stå framme med sin funktion istället.
~
Jag älskar lök... i alla former. Måste ha lök i den mesta jag lagar i matväg och med lite vitlök blir det mindre goda syndagott. Så nu sitter jag och funderar vad kvällsmiddagen skall bestå av idag... Något med vitlök förstås.
Arla.se har oftast goda recept och deras veckomenyer är jag ett fan av. Enkla rätter som går snabbt att laga; trötta och hungriga vardagskvällar. Man behöver ju inte följa till punkt och pricka, utan jag ser det mer som inspiration och påminnelser vad man kan laga.
Det kanske får bli det här ikväll...
Måste till affären och köpa mjölk till kaffet... och en tidning.
Det behöver jag en dag som denna;
- 18 celsius...

Trevlig Måndag!

Kram

10 kommentarer:

fröken knopp sa...

Ja vem skulle klara sig utan vitlök..tihi... Till våren tror jag allt att jag ska försöka mig på att odla egen..vet du hur man gör??

Underbara andra lökar du visar på bilden med!! Vita pärlisar..ljuvligt!!

Önskar dig en underbar måndagkväll!!

Kramar Elin

Skogsfrun... sa...

fröken knopp: visst kan man odal vitlök:) men för att kunna skörda ska de helst planteras på hösten för skörd nästkommande sommar. Men man kan ju plantera på våren för att njuta av blomman. Det går nog säkert att äta blad och allt på den också...

Trevlig måndagkväll!
Kram

irene sa...

Ååååå en sådan vill jag ochså ha, har sååå problem med att hitta en fin som kan stå framme på benken! Kan man fråga vart den är köpt?
Ja vitlök er mycket gott!

Kram Irene

It's a house sa...

Vilken fin design på en smart produkt, fick min för länge sedan men den är inte alls lika dekorativ som din och får därför stå i skåpet och glöms bort.

Kram

Huset vid ån sa...

Vilken trevlig förvaring till vitlöken! Här använder vi mycket vitlök, det är ju såå gott! Och visst är lökar dekorativa, jag tycker röd löken är så fin i planteringar! Ha en bra tisdag! Kram Therese

Jenny sa...

Gud så gott! Nu blev jag hungrig :) KRAM!

Hanna sa...

Vitlök e gott, det håller jag med om :) Andra lökar med, gott gott :P

Känner igen vitlöksgömman! Vi sålde såna i butiken jag jobbade i för... nio år sen!? Har du köpt den nyligen? Riktigt fin, synd att jag aldrig köpte nån då...

Ha d gott!
Kram Hanna

Skogsfrun... sa...

irene: den är från village för flera år sedan, men de kanske har sädanna än :) jag vet inte... :D
kram

hanna: nej, hahaha... det var längesedan jag fick den:) typ 6 år sedan tror jag:) från village:D

Kram

Vintage House sa...

Älskar vitlök, så gottt!
brukar oxå gå in på arla en perfekt sajt...
ha en mysig kväll
kram
sandra

emilias gömmor... sa...

Vitlök är så gott! Och så nyttigt! I min familj är det jag och sonen som äter mest, och är friskast än dom övriga två i familjen. Så visst är det sant vad som sägs om vitlök.

Kram Mimmi