torsdag 4 februari 2010

Miljötorsdag-Luftrenare

I ett hem med mycket växter är det oftast fräsch luft. Det blidas bland annat syre och vatten i den process som kallas fotosyntes som växterna utför. Syret vill inte växten ha, den vill ha koldioxid, (därför ska man prata med sina blommor :) ), och det gör växten sig av med.
Men det finns också växter som renar luften från gifter. Gifter som faktiskt finns i vårt vardagliga liv och som vi kommer i kontakt med dagligen. Det kan finnas i textilier, möbler och i vår bostad. Murgrönan suger exempelvis upp bensengaser tillsammans med växterna dracena, bergspalm och svärmorstunga.
Ormbunkar och arecapalm är effektivast vad det gäller att ta upp gifter ifrån luften.

Formaldehyd är fredskallan och ampelliljan effektiva att ta upp.
~
Så det är kanske något att tänka på när man står och väljer blommor i blomsterhandeln nästa gång. Tur att murgrönan var "duktig" för min del ;D

Kram








6 kommentarer:

Country Antiques sa...

Nämen, det hade jag verkligen ingen aning om att de gjorde! Tänk vad alla olika arter på vår jord är "smarta", ett sånt häftigt samspel.

Verkligen kul att höra att du matar rådjuren, en stjärna i himlen till dig.♥ Om du ska ge dem foder så inför det lite pö om pö i början, de kan ge instruktioner på lantmännen, kan bli lite för starkt för deras magar annars, bara så du vet.=)

Många kramar, Matilda.

Möllebacken sa...

Vilket bra tips! Håller på och inför lite nya blommor nu och då ska jag tänka på dessa. Myrgrönan ute håller på att ta över våran stallbyggnad men den är fruktansvärt vacker.
Ha det bra!
Kram pella

Annika sa...

Har en del av dessa växter o nu kan man ju kolla lite extra efter såna när man köpeer nytt... ett bra inomhusklimat vill man ju ha.... BRA... Kram Annika

Skogsfrun... sa...

country antiques: ok, vad bra. Då ska jag prata med dem på lantmännen. Tack för tipset :)
Vist är det fantastiskt samspel. Då får man mer förståelse för vad förödande det kan vara när arter försvinner på "onaturlig" väg. Det blir ju liksom glapp i närskedjan då!
Kram

Möllebacken! åh vad härligt med stor murgröna ute!!! De är ju så fina!
Kram

Annika: ja fräsch luft känns som A & O hemma! :)
Kram

färgtrappan/m-l sa...

Hej! Sent omsider är jag ute och läser miljötips...ja tiden räcker ju inte alltid till allt man vill göra. Men nu är jag här och minsann det var ju ett jättebra tips du delar med dig av :)
Tack, det ska jag tänka på när jag nästa gång går och ska välja lite nya växter.
Ha en skön söndag!

Skogsfrun... sa...

färgtrappan: vad roligt att det uppskattades:)
Kram