fredag 29 januari 2010

Sen Miljötorsdag-Ängar

Höskallra
Foto: Pernilla Strömberg
Det blev tyvärr ett sent miljöinlägg idag, fredag, istället. Liten pojke var på dåligt humör igår och behövde full närvaro av sin mamma...
~
Jag tänkte iaf forsätta med naturvårdsvinkeln på miljöinlägget - det ligger varmt om hjärtat...
och tipsa om Ängens dag.
SNF:s nationella manifestation för den svenska ängen. Denna dag äger rum den första lördagen i augusti och då samlas medlemmar och intresserade på platser i vårt avlånga land för att tillsammans göra naturvårdsinsatser för att rädda de få blommande ängarna som finns kvar i Sverige.
Flora och fauna har på mycket kort tid försvunnit pga att allt för många ängar fått växa igen.
~
Nässelfjäril på blålusern
Foto: Pernilla Strömberg
Så nu har vi alla god tid på oss att börja planera för vår egen äng. För har man ingen äng så kan fkatiskt prova att anlägga en... Fram med den gamla lien som står och skräpar :)
Här finns det information om hur man gör....

Myrpärlemorfjäril
Foto: Pernilla Strömberg

Man kan även titta i SNF:s aktivitetskalender om det händer något i din ort som du kan vara med och hjälpa till i...


Kram

8 kommentarer:

Annika sa...

Mmmm blomdoft o fjärilar.... finns en del byalag här i trakterna som har slåtterdagar för att gynnna ängarna.... bra initiativ.... Kram Aninka

Skogsfrun... sa...

annika: vad roligt! det är bra!
Kram

Hannis sa...

Vilken fin soffgrupp du har ärvt!
Ser väldigt mysig ut.

Nu bor jag ju i stan men bodde jag på landet skulle jag försöka anlägga en äng.
Bedrövligt att se hur landsbygden på många ställen växer igen.
Det är en bit av det vackra som försvinner.

Önskar dig en bra helg/
Kram Hannis

EvaB sa...

Vilket härligt somrigt miljötips!Just i går köpte vi till en tomt till vår redan rätt stora... på den nyköpta biten växer björksly och kirskål - fritt fram för planering och drömmar alltså! Ska fundera på det där med äng, skulle passa bra till mina tvättstreck! Kram, Eva

färgtrappan/m-l sa...

Hej! Det var ett bra tips, ska kolla om det händer något på min ort.
Mmmm, en äng kanske passar någonstans i min rufsiga, vilda trädgård där ordet "struktur" inte riktigt har hittat någon plats ännu ;)

Jag önskar dig en skön lördag och söndag.

Romantiska Hem sa...

Åh så jag längtar efter vår och sommar, underbara bilder! Kram

Country Antiques sa...

Hej och tack för din kommentar!=)

Jag hade ingen aning om att det fanns något som hette Ängens dag, det låter ju hur intressant som helst. Senast i somras när jag skulle plocka blommor till midsommar gick jag och undrade hur det kunde komma sig att jag faktiskt bara hittade tre olika sorter, och då hade jag besökt tre olika ängar. Nu ska jag börja engagera mig lite i det här tror jag! Tack för tipset.

Kram, Matilda.

Skogsfrun... sa...

hannis: tack. Ja, det är inte så lätt ha en äng inne i stan ;) Men man kan ha en blomsterrik balkong istället :D ha en fin måndag!
Kram

EvaB: vad roligt med mer mark. Ja, då får du verkligen börja planera ordentligt. En äng skulle nog vara väldigt fint! och en trevlig syssla dessutom som man kan göra familjen tillsammans, som i Alla vi barn i bullerbyn ;)

Kram

Färgtrappan; hihi... ingen struktur här heller än. Men i sommar planerar jag att få lite mer ordning:) Lycka till! Kram

Romantiska hem: jag med! Kram

Country antiques: vad kul! Det behövs alltid fler volontärer för naturvården:) Hoppas det går bra!
Kram