torsdag 7 januari 2010

Miljötorsdag-Kompostering

Vår något insnöande kompost...
~
Ett trevlig och viktigt initiativ från Granne med Selma som jag hakade på;
Blogga för Miljön .
Varje torsdag i januari och februari skall inlägget handla om Miljö.
Jag startar med ett inlägg om kompostering...
Man räknar med av det går att kompostera hälften av hushållsavfallet som vi producerar och tänk vad mycket det är när varje person producerar ungefär 500 kg sopor på ett år!
Nu är det säkert många kommuner, så som Karlstads kommun, som ber sina invånare att sortera ut matavfallet ur sina sopor. här i Karlstad skall matavfallet sedan bli fordonsgas som man ska kunna tanka bilar med:)
Men man kan ju så klart kompostera lite själv också... Det blir en bra gödsling, men bör blandas med vanlig jord vid plantering och odling.

Vad kan man slänga då, förutom kaffesump, krossat äggskal, skal från frukt och rotfrukter, matrester, kartong och hushållspapper? Man kan faktiskt slänga disktrasor av bomull; Wettextrasor. Släng inte aska... det ger ett för högt pH i komposten och då trivs inte destruenterna.

Trevlig miljötorsdag!

10 kommentarer:

Granne med Selma sa...

Mitt samvete är oerhört dåligt när det gäller just kompost... vi har ingen! Fast vi har höns som äter matrester... Måste få till en kompost till våren!
Tack för påminnelsen

meas vardag sa...

Jag har en kompost och det va full fart i den för ett tag sedan. Men nu när det är så kallt så hoppas jag att den överlever! Det är inte klokt va mycke sopor som man minskar ner med! Soptunnan blir ju bara halvfull när det är dax för hämtning!
Må så gott! / Anna

Sofia och Marie sa...

Vi komposterar sedan flera år. Inte ett dugg komplicerat! Blir fantastisk jord att använda i trädgården. Pga att vi komposterar kan vi ha en liten soptunna (trots att vi är 4 personer). Ibland fyller vi inte ens den lilla - men det är ju för att vi även sopsorterar annat också! Ser mkt trevligare ut med en liten soptunna.. :-)
För att ha processen igång under vintern behövs en isolerad kompost. Där vi bodde förut hade vi som en "täckjacka" som vid drog över tiill vintern! Det har vi inte nu. Men det funkar ändå, innehållet blir fryst och processen står still just nu - men kommer att dra igång så fort det tinar. Nackdelen är att behållaren fortare blir full...
Kan bara rekommendera alla att börja!
Marie - Systrarna -
Kolla gärna in mitt tips för miljön! :-)

Skogsfrun... sa...

Granne med selma: Höns är ju väldigt trevligt! Skulle gärna ha det, men det är så mycket räv här:(
Hönsmamma som jag är :D

meas vardag: ja det är ju riktigt spännande med allt liv som finns i komposten!

Sofia o Marie: vad kul med "täckjacka" till komposten, det visste jag inte fanns. Men det är ju klart att den behöver hållas varm om man vill att den ska fungera vintertid... Jag ska börja till våren för vi har just flyttat hit och då fanns komposten med i huset:)

TapetserarEva sa...

Hej,
kompost är ju toppenbra...iallafall när man bor i hus.De stackarna som bor i lägenhet och ej har kommuner som tar emot kompost har det värre.
Men det kommer visst på fler ställen snart, det är ju väldiga mängder som går till förbränning i onödan!

Vilka vackra blombilder du har i din blogg, man blir så inspirerad!

Mvh//Eva

Annika sa...

Har en sån kompost ihop med grannen men har varit mycket dålig på att använda den de sista åren.... men nu får vi se om det blir ändring till våren.... just nu är den översnöad...:) men visst blir det otroligt mycket matavfall trots att vovven gör så gott hon kan i att käka rester...:) Kram Annika

♥ Pia..... sa...

Hm...här är en till med lite dåligt samvete för kompostering...men man är väl inte sämre än att man..läs jag ..kan börja med något lite..kanske som i mitt inlägg idag..kompostera torkduken:)..ha de..Pia

Lisa - Creations by Lis sa...

Jag lägger in dig som medlem på SIB nu, välkommen i gänget :-)
Kram Lisa

irene sa...

Jag är jettesugen på att fixa en kopost! Det er så sant det du säger att vi slänger så mye mat som kunde bli återvunnet.
Skal pröva att få till det i vår!

Ha en fin kväld!

Irene

House of Jammi - blogg och webshop sa...

Vilken tur att jag tittade in här! Vi har egen kompost där askan har åkt ner - fram till nu!