torsdag 14 januari 2010

Miljötorsdag- Fjärilsträdgård

foto taget i sommras i vår trädgård...
Miljö är ett tvärvetenskapligt begrepp som man säger och idag berör jag den mer naturvårdsbiologiska delen i dagens inlägg. Vi närmar oss vår och härlig sommar, iaf om ett par månader, och många kanske redan sitter och planerar inför sommarens projekt i trädgården. Så därför vill jag tipsa om en jättefin bok jag fått av en kär vän och biologikursare;
En bok som naturskyddsföreningen givit ut. Där finns massa tips för hur Du kan göra din trädgård just med naturvänlig.
~
Bland annat finns det tips på hur man bygger humleholkar; ni vet väl att humlan är lokal - den flyger inte så långt och dess avkommor rör sig i samma område som sina fäder.
Det finns även finfina tips på hur man skapar en fjärilsträdgård. Vem älskar inte fjärilar???
För det är faktiskt så att det relativt ont om livsmiljöer för fjärilar, speciellt i tätorter och städer. Antalet dagfjärilar har minskat massor bara de senaste åren!
Man kan även göra en fjärilsbalkong med nektarmatare om man bor så:)
Se även Naturskyddsföreningens hemsida för att läsa om tips om fjärilsträdgård.
Ja och en massa mer trevliga tips!
Kram

9 kommentarer:

meas vardag sa...

Intressant! Vem vill inte ha fjärilar! Nu börjar jag längta lite till sommmaren. Men bara lite. Njuter av vädret just nu med. /Anna

Granne med Selma sa...

nejmen du! Vilken härlig vinkling av uppmaningen! Jag blev JÄTTEINSPIRERAD och ska verkligen tänka till om fjärilar när jag anlägger sommarens nya rabatt som jag länge haft i tanken!
/Sussie

Beatrice sa...

Vilket bra boktips! :-) Man tänker inte på att man t.ex. kan bygga humleholkar, i alla fall har jag aldrig tänkt på det.

Ha en fin helg!

Kram
Beatrice

irene sa...

Tack för jättebra innlegg!
Skall verkligen införskaffa boken!
Ha en fin lördag!

Klem Irene

Designe sa...

Det är ju verkligen härligt med fjärilar! TAck för tipset! Ha en trevlig helg! Kram :)

Skogsfrun... sa...

mea: jag längtar massor till sommaren :)

Sussi: vad kul att du gillade inlägget! Lycka till med planerandet!
Kram

Beatrice: man lär sig ngt nytt varje dag ;) ha en fin helg kram

irene: vad kul! den är mycket matnyttig!
Kram

Designe: ja, jag älskar de små fjärilarna! Trevlig helg! Kram

Allis sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Allis sa...

Bra och tankeväckande uppmaning, tack! Det står alltid om en massa andra djur som ska "räddas" men självklart är det viktigt att även skapa en vettig livsmiljö för de vackra fjärilarna och andra "småttingar".
Ha en skön söndag! // Allis

BeLiMi sa...

Åh, jag älskar fjärilar. Och nu när pojkvännen min köpt hus ska jag få anlägga en fjärilsträdgård :) Tips mottages tacksamt ;)