måndag 4 januari 2010

ännu mer kyla...

Nä, jag kunde inte hålla mig... Jag var tvungen att byta ut julstjärnorna i köksfönstret. Trots predikan om att inte "ha mage" byta ut dem när de var så fina... jag vet...
Men de fick flytta ut i uterummet tills deras tid är över.
Men den här kylan... som tydligen ska hålla i sig ett tag till, gör mig galen. Man känner sig nästan isolerad inne i huset. Måste vakta elden som ska hållas vid liv...
Idag ringde jag rörmokaren som måste komma hit och instruera sambon hur vedspisen skall skötas. Vår vedspis är kopplad till vattnet i huset så vi kan alltså värma upp vattnet, (hushållsvattnet och vattnet till elementen), genom att elda i vedspisen. Men då skall ett expansionskärl fyllas på för tryckutjämning och bla bla bla... Det är iaf väldigt praktiskt och ekonomiskt men jag kommer inte ihåg hur allt fungerade när rörmokaren var här sist och förklarade. Så det är alltså bäst att sambon också får instruktion.


Vi har även sex rådjur som är här och letar mat varje dag.
Så vi har börjat utfodra dem lite. Man ska ju helst inte göra det på villatomter, för då kommer de tillbaka och äter upp alla fina vår- och sommarblommor också. Men vi bor utan grannar så det är väl endast våra rabatter som blir drabbade... Jag skulle inte ha samvete att inte ge dem mat när vintern är så hård och svält är mer än vanligt bland rådjuren . På jägarförbundets hemsida kan man läsa om utfodring av rådjur om man skulle vara intresserad av att hjälpa dem...
Det viktiga är dock som man kan läsa på deras hemsida att inte endast ha en utfodringsplats utan flera. Så att även svagare individer får en chans att äta.


Man får ju heller inte glömma "pippinoarna" som behöver lite extra fett nu när det är så kallt!
Nu blir det mat till lillprinsen och sedan ska vi göra oss iordning för fika hos vänner.
Det är så man gör av med gravidkilona har jag hört ;)
Kram




8 kommentarer:

Hanna sa...

Vad fint att ni matar rådjuren!

Kram

Betty sa...

Tack snälla för tipset om jäg.förb. hemsifa ang utfodr. av de vilda små liven. Matar fåglarna för fullt men har inte riktigt vetat hur jag kan hjälpa de andra vildarna , tack !

Kram Betty

Therese sa...

Vad är det du gör i formarna på bilerna? Fågelmat? Ser mer ut som tennfigurer eller något :-)

Skogsfrun... sa...

hanna: ja vi hoppas att det lilla gör lite nytta ;)
Kram

Betty: det var så lite! kul att info. kom till anv. för fler:)
Kram

Therese: det är smält cocosfett med solrosfrön ;) hehe...

Designe sa...

Så söt blomma i fönstret! Mysigt med rådjur i trädgårn och som du säger när man ändå inte har grannar som blir drabbade av att man matar dom så skulle jag oxå göra det! Låter jättemysigt med vedspis! Det vill jag oxå ha! Förstår det där m instruktioner...sånt glömmer jag med, då är det bra att man är två om det! haha...såg din kommentar hos mig om reportaget..det är klart du känner mig!:)
Ha det gott inne i värmen! Kram :)

Hanna sa...

Hej! Tack för din kommentar om min ljusstake, håller med dig om att dom är jättefina! :) skulle mer än gärna tänka mig att ha den framme året runt.

Vad gulliga ni är som matar rådjuren, dom behöver mat nu när det är så kallt ute :)

Håller med dig om att man är helt isolerad, man vill inte gå ut när det är så kallt.

Ha en fortsatt trevlig vecka!
/Kram H

Kristina sa...

Jag vill också ha rådjur som närmaste grannar!
Å du har nog helt rätt om fika. Det är bra mot allt!!
Kram Kristina

Skogsfrun... sa...

Kristina: visst är det så. fika botar allt:)
Kram